Injectoare – Ce sunt injectoarele diesel ?
Injectoare / Injectorul este mecanismul caruia ii revine functia de a injecta combustibil intr-o stare pulverizata si uniforma in camera de ardere. Un motor cu injectie directa are nevoie ca jetul de combustibil sa fie distribuit foarte uniform deoarece aerul din camera de ardere este lipsit de turbulenta. In schimb, la motoarele dotate cu injectie indirecta pulverizarea se realizeaza printr-un jet conic, asemanator cu forma camerei de ardere, finetea picaturilor fiind redusa din cauza turbulentelor.
La sistemul simplu, acul duzei este apăsat de un arc de comprimare, dintre cele două din corpul injectorului. Prin presiunea de combustibil, se formează o putere care acționează asupra pistonului de comandă. Presiunea fiind mai mare decît cea a arcului, acul este apăsat înapoi și carburantul poate fi injectat, astfel, scade presiunea, duza se închide (din nou) Presiunile de deschidere la duză sunt dependente de producător, ele fiind cuprinse între 115 – 300 bar. Presiunea maximă de injecție este în funcție de sistemul motorului, sarcina și turația acestuia și poate ajunge pînă la 2.000 bar.
La motoarele moderne cu sistem common rail (rampă comună), acul de duză este acționat de un servomecanism, prin care duza se deschide la presiune mare (1.800 bar) sau joasă (250 bar), abia după comanda electronică, indiferent de presiunea actuală.
Aceste injectoare de mare precizie piezoelectrice sunt controlat comandate electronic de calculatorul motorului „ECU” (Electronic Control Unit), care pot injecta carburantul pînă la de șase ori pe ciclul de ardere în cilindru. Injectarea controlată se poate face după dorință, atît înaintea, în timpul, cît și după ardere, prin care se realizează un zgomot mai redus, o reducere de NOx, CO2 , CO, hidrocarbură și o ardere mai bună a funinginilor.
Tipuri injectoare